Friday, March 02, 2012

Why you shouldn't give Christmas gifts / Pourquoi il ne faut pas donner les dons

"How vain it is to sit down to write when you have not stood up to live." - Henry David Thoreau

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‎"Among all these very complex themes and this multiplicity of social `things' that are in a state of flux, we seek here to study only one characteristic - one that goes deep but is isolated: the so to speak voluntary character of these total services, apparently free and disinterested but nevertheless constrained and self interested. Almost always such services have taken the form of the gift, the present generously given even when, in the gesture accompanying the transaction, there is only a polite fiction, formalism, and social deceit, and when really there is obligation and economic self-interest. Although we shall indicate in detail all the various principles that have imposed this appearance on a necessary form of exchange, namely, the division of labour in society itself - among all these principles we shall nevertheless study only one in depth. What rule of legality and self-interest, in societies of a backward or archaic type, compels the gift that has been received to be obligatorily reciprocated? What power resides in the object given that causes its recipient to pay it back?"

--- The gift: the form and reason for exchange in archaic societies / Marcel Mauss


"De tous ces thèmes très complexes et de cette multiplicité de choses sociales en mouvement, nous voulons ici ne considérer qu'un des traits, profond mais isolé : le caractère volontaire, pour ainsi dire, apparemment libre et gratuit, et cependant contraint et intéressé de ces prestations. Elles ont revêtu presque toujours la forme du présent, du cadeau offert généreusement même quand, dans ce geste qui accompagne la transaction, il n'y a que fiction, formalisme et mensonge social, et quand il y a, au fond, obligation et intérêt économique. Même, quoique nous indiquerons avec précision tous les divers principes qui ont donné cet aspect à une forme nécessaire de l'échange - c'est-à-dire, de la division du travail social elle-même - de tous ces principes, nous n'en étudions à fond qu'un. Quelle est la règle de droit et d'intérêt qui, dans les sociétés de type arriéré ou archaïque, fait que le présent reçu est obligatoirement rendu ? Quelle force y a-t-il dans la chose qu'on donne qui fait que le donataire la rend ?"

--- Essai sur le don. Forme et raison de l’échange dans les sociétés archaïques / Marcel Mauss


"Il vaut mieux ne pas prier (demander)
que de sacrifier trop (aux dieux):
Un cadeau donné attend toujours un cadeau en retour.
Il vaut mieux ne pas apporter d'offrande
que d'en dépenser trop."
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